العربيةNederlandsEnglishTürkçe

Wat is voedselovergevoeligheid?

Voedselovergevoeligheid is de overkoepelende term voor overgevoeligheidsreacties op voedsel zoals voedselallergie en niet-allergische voedselovergevoeligheid (intolerantie).

Bij een voedselallergie maakt het afweersysteem specifieke antistoffen aan tegen eiwitten die in de voeding voorkomen. Eiwitten die allergische reacties kunnen opwekken, worden ook wel allergenen genoemd. Bekende allergenen zijn bepaalde eiwitten in koemelk, kippenei, pinda of noten.

Bij niet-allergische voedselovergevoeligheid reageert het lichaam ook op bepaalde voedingsmiddelen. Het afweersysteem speelt hierbij echter geen belangrijke rol. Voedingsmiddelen die hierbij de klachten veroorzaken, worden ‘triggers’ genoemd. Deze ‘triggers’ kunnen  van nature voorkomen in voedingsmiddelen (zoals lactose) maar kunnen ook aan voedingsmiddelen zijn toegevoegd (zoals het conserveermiddel sulfiet).

Het is niet altijd eenvoudig om vast te stellen of er sprake is van voedselovergevoeligheid. De klachten kunnen heel divers zijn en van persoon tot persoon verschillen. Het komt ook vaak voor dat er een andere oorzaak is voor het ontstaan van de klachten. Om zeker te weten of iemand overgevoelig reageert op voedsel, is onderzoek nodig. Uw arts kan daarvoor bijvoorbeeld uw bloed testen of een huidpriktest doen. Soms is niet duidelijk welk voedingsmiddel de klachten veroorzaakt. In dat geval kan de diëtist de voeding en de klachten te bekijken om uit te zoeken voor welk voedingsmiddel u overgevoelig bent.

Behandeling:

Als er sprake is van voedselovergevoeligheid is het vaak nodig om het product waarvoor de overgevoeligheid bestaat uit de voeding weg te laten of in hoeveelheid te verminderen. Daarnaast kan uw arts in sommige gevallen medicijnen voorschrijven die een allergische reactie onderdrukken of de klachten verminderen.

Wat kan de diëtist doen?

Wanneer u klachten hebt die kunnen wijzen op een voedsel-overgevoeligheid of wanneer uit onderzoek blijkt dat er een verhoogde kans is op een voedselovergevoeligheid kan de diëtist samen met u een onderzoeken welk voedingsmiddel de klachten veroorzaakt.

Ook bij voedselovergevoeligheid is een gezonde voeding belangrijk. Als er sprake is van voedselovergevoeligheid, zal een diëtist in overleg met u een dieetadvies opstellen. Deze adviezen zijn erop gericht zogenaamde allergenen of ‘triggers’ te vermijden. Als essentiële voedingsmiddelen zoals melk of tarwe worden vermeden, kan de volwaardigheid van de voeding in het gedrang komen. Bij het vermijden van bijvoorbeeld ei(producten) is dit niet het geval. De diëtist geeft advies over welke voedingsmiddelen het best kunnen worden vermeden, welke vervangende producten gebruikt kunnen worden en hoe u ervoor kunt zorgen dat er geen tekorten in de voeding ontstaan.

Wanneer contact opnemen?

Wanneer u bekend bent met een voedselallergie of –intolerantie of wanneer het vermoeden bestaat dat er sprake is van een voedselallergie of – intolerantie kunt u contact opnemen met ons.

Binnen onze praktijk is specifieke deskundigheid beschikbaar op het gebied van ( aandoening). Concrete informatie over de door ons gevolgde scholingen en deskundigheid vindt u op onze Linkedin pagina’s. zie over ons

Prikkelbare Darm Syndroom

Zo’n 10% van de Nederlanders heeft PDS-klachten; Prikkelbare Darm Syndroom
Vaak uiten de klachten zich naast de dikke darm ook in de maag en de dunne darm.

Bij een prikkelbare darm kunnen de volgende klachten gedurende jaren regelmatig terugkomen:

  • buikpijn; een vervelend of opgeblazen gevoel in de buik of heftige buikkrampen;
  • de pijn kan overal in de buik zitten en wisselen van plek;
  • de klachten verminderen meestal nadat je ontlasting hebt gehad;
  • onregelmatige ontlasting; verstopping, diarree of een afwisseling daarvan

Andere klachten die erbij kunnen horen:

  • moeheid, misselijkheid, winderigheid of een gespannen gevoel in de buik;
  • een vervelend gevoel of pijn in de maag en/of slokdarm, pijn of een naar gevoel bij het plassen, problemen met plassen, rugpijn of spier- en gewrichtsklachten.

Sommige mensen hebben weinig klachten en kunnen er goed mee leven. Anderen hebben zulke heftige klachten dat ze hun dagelijkse bezigheden niet kunnen doen. Het is lastig er achter te komen waardoor de klachten verergeren. Bekende dingen die een reactie kunnen geven zijn bepaalde voedingsmiddelen en stress.

FODMAP dieet

Op de Monash universiteit van Melbourne is het FODMAP dieet ontwikkeld.
FODMAP is een afkorting, elke letter staat voor een groep koolhydraten waarbij uit onderzoek is gebleken dat die voor klachten kunnen zorgen.

Wie komt in aanmerking voor behandeling?

  • Als de diagnose PDS is  gesteld. Met name coeliakie en andere darmziektes (darmkanker / Crohn / Colitis ulcerosa) moeten uitgesloten zijn.
  • Wanneer je klachten hebt bij een normale voeding.
  • Het is geen eenvoudig dieet en daarom  geschikt voor gemotiveerde patiënten.

In onze Diëtistenpraktijk Vitasens kunnen we helpen als je met dit dieet aan de slag wilt gaan.

Het FODMAP-beperkte dieet zoals we het in onze praktijk hanteren bestaat uit:
Eliminatiefase In deze periode (2-4 weken) wordt een dieet gevolgd waarin alle voedingsmiddelen die rijk zijn aan FODMAPs vermeden worden. Deze fase heeft als doel te onderzoeken of er een effect van het dieet is. Sommige patiënten reageren snel maar anderen pas na 4 weken. Vooraf, gedurende en aan het einde van deze periode wordt de ernst van uw klachten bepaald met een score. Hierdoor kun je samen met de diëtist beoordelen of het verder volgen van het FODMAP-beperkte dieet zinvol is.

Herintroductiefase

Indien een duidelijke klachtenvermindering is opgetreden wordt gestart met een gestructureerde herintroductie van de vier groepen FODMAPs. De gevoeligheid voor één van de FODMAPs wordt getest. Indien geen klachten optreden kan het dieet met deze FODMAP uitgebreid worden waardoor het dieet weer eenvoudiger wordt. Over het algemeen bestaat er een intolerantie voor 1 of 2 groepen koolhydraten.

Neem contact op  als je een afspraak wilt maken vanwege PDS- klachten.

Maag- en darmklachten komen veel voor. Voeding speelt een belangrijke rol bij de behandeling van deze ziekten.

Al je eten gaat door je maag en je darmen. Begrijpelijk dat je met je voeding je maag- en darmklachten kunt beïnvloeden.

Wat kun je het beste eten? Dat is bij alle maag- en darmziekten anders. Colitis, ziekte van Crohn, prikkelbare darm, obstipatie of coeliakie hebben allemaal een andere oorzaak en dus ook een andere aanpak.

Bovendien is ieder mens anders dus een persoonlijk advies is belangrijk. Daar heb je uitgebreide voedingskennis, medische kennis en veel ervaring voor nodig! De diëtist is de aangewezen persoon om je hierbij te helpen. Neem contact op voor een afspraak.

Diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd, kunnen we onderscheiden in twee soorten. Namelijk type 1 diabetes, die vaak op jonge leeftijd ontstaat en waarbij het altijd nodig is om insuline te gebruiken en type 2 (vroeger ook wel ouderdomssuiker genoemd), waarbij afhankelijk van de hoeveelheid suiker in het bloed een dieet, tabletten, maar ook insuline gegeven wordt.

Een bezoek aan de diëtist is altijd gewenst!!

Als de diagnose diabetes net gesteld is, is het belangrijk dat er een diëtist wordt bezocht.
Tegenwoordig wordt voor de behandeling vaak gekozen voor een koolhydraatbeperking.
We kunnen voor u een persoonlijk advies opstellen.


Ook voor mensen die al langere tijd diabetes hebben, is het verstandig om een afspraak te maken met de diëtist bij:

….de wens om af te vallen;
….het vaak voorkomen van hypers en hypo’s;
….een verhoogd cholesterolgehalte;
….een verhoogde bloeddruk;
….een verandering in de medicatie.

Veel mensen in Nederland hebben een hoge bloeddruk. Van een hoge bloeddruk hoef je niets te merken, maar deze kan wel schade in je lichaam veroorzaken.Een passende voeding kan je bloeddruk verbeteren.
Op deze pagina krijg je antwoord op de volgende vragen:
• Hoe herken je een hoge bloeddruk?
• Hoe wordt een hoge bloeddruk behandeld?
• Wat is de rol van voeding bij een hoge bloeddruk?
Tot slot behandelen we enkele feiten en fabels over hoge bloeddruk.


Hoe herken je een hoge bloeddruk?
De volgende klachten kunnen wijzen op hoge bloeddruk:
• Duizeligheid
• Hoofdpijn.
De oorzaak van hoge bloeddruk is vaak niet bekend. In sommige families komt hoge bloeddruk vaker voor dan in andere families. Hoge bloeddruk kan ook een gevolg van een nierziekte zijn. Je bloeddruk stijgt sowieso naarmate je ouder wordt.


Hoe wordt hoge bloeddruk behandeld?
Hoge bloeddruk wordt vaak behandeld met medicatie. Afhankelijk van je medische situatie word je doorverwezen naar een diëtist. Voeding kan in een aantal gevallen bijdragen aan het verlagen van je bloeddruk. De diëtist kan je hierbij helpen. Verder is het belangrijk om niet te roken en voldoende te bewegen.


Wat is de rol van voeding bij hoge bloeddruk?
Een gezonde voeding kan een gunstig effect hebben op je bloeddruk. Door je zoutinname te beperken, kan je bloeddruk dalen. Soms helpt het ook om af te vallen.


Wanneer ga je naar de diëtist?
Een behandeling van een diëtist helpt je om je bloeddruk omlaag te krijgen. Ze weet precies welke voeding het beste past in jouw situatie. Heb je hoge bloeddruk en twijfel je of je wel gezond genoeg eet en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt? De diëtist weet het!


Wat kun je van de diëtist verwachten?
De behandeling van de diëtist is praktisch en persoonlijk. Ze kijkt welke producten bijdragen aan een hoge bloeddruk en hoe je die het beste kan vervangen. Ook kijkt ze of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, passend bij jouw situatie.


Feiten en fabels
Er worden veel fabels over hoge bloeddruk verteld. Kun jij de feiten van de fabels onderscheiden?
Feit of fabel?
Bij een hoge bloeddruk moet je zoutarm brood eten.
Feit of fabel?
Friet met zout is uit den boze.
Feit of fabel?
Een dagelijks glaasje wijn voorkomt een hartinfarct.
Meer weten?
Het zijn alle drie fabels. Verrassend hè? Wil je weten hoe het precies zit en wat voor jou de beste voeding is? Maak dan een afspraak bij ons.

Van hartfalen wordt gesproken als het hart niet meer optimaal pompt. Klachten die hierdoor ontstaan zijn bijvoorbeeld moeheid ,kortademigheid, vocht vasthouden. 

Hoe kan de diëtist hierbij helpen?

Door minder zout (natrium) en soms ook minder vocht te gebruiken kunnen de klachten verminderen. De diëtist kan u adviseren over de mate van natriumbeperking en begeleiden bij het verminderen van de hoeveelheid zout (en vocht) in uw voeding. Ze geeft advies op maat om het in de dagelijkse praktijk goed uitvoerbaar te maken.

Afhankelijk van uw medicijnen is er ook aandacht nodig voor het kaliumgehalte van uw voeding. Wanneer er door het hartfalen ongewenst gewichtsverlies is optreedt richt de behandeling zich daarnaast op het verhogen van de energie-inname.

Op de website van de hartstichting kunt u meer informatie vinden over hartfalen en de achterliggende oorzaken.

Eén op de drie mensen heeft een verhoogd cholesterolgehalte. Cholesterol is een vetachtig stofje in het bloed, dat voor het grootste gedeelte in de lever gemaakt wordt. Een deel komt via de voeding het lichaam binnen. Cholesterol is een bouwstof voor uw cellen en hormonen. U hebt het dus nodig. Maar een te hoog cholesterolgehalte verhoogt uw risico op hart en vaatziekten. Andere risicofactoren zijn roken, hoge bloeddruk, diabetes, erfelijke aanleg en overgewicht.

We kennen twee soorten cholesterol HDL en LDL. Met name een te hoog LDL cholesterol is niet goed voor onze bloedvaten.

Door  vetten  van dierlijke oorsprong (uitzondering is vis)  in de voeding te verlagen en de plantaardige (onverzadigde vetzuren) te verhogen kan het cholesterolgehalte verbeterd worden. Daarnaast is de vezelinname, gebruik van vette vis en eventueel plantensterolen van invloed. De diëtist stelt voor u een persoonlijk en praktisch advies op.

Een gesprek met de diëtist is gewenst

Bij verhoogde cholesterolwaarden is het aan te raden om in ieder geval éénmalig een diëtist te raadplegen.

Behandeling van kinderen met overgewicht werkt het best als diverse hulpverleners samen werken, zoals in Malburgen:

go

Ook werken we samen met de volgende fysiotherapiepraktijken:

logo fysiodynamiek
daanen en derksen
img_logo_fysio_oud_zuid
weegschaal en meetlint

Wat is overgewicht?
Overgewicht betekent dat u meer weegt dan goed is voor de gezondheid. Met een gezond gewicht hebt u minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en gewrichtsklachten. Bovendien verkleint de kans op bepaalde vormen van kanker. Het is daarom zinvol om af te vallen bij overgewicht.
Om overbodige kilo’s te verliezen is aanpassen van uw manier van eten en leven nodig. Dat kost moeite, maar heeft ook veel voordelen. Met een goed gewicht voelt u zich fitter, kunt u gemakkelijker bewegen, raakt minder snel buiten adem en hebt minder kans om ziek te worden.
Wist u dat het al een flinke gezondheidswinst oplevert als u 5 – 10 % van het lichaamsgewicht kwijtraakt?
Wanneer heb je overgewicht?
Overgewicht is te meten met de BMI en met de middelomtrek.
De BMI-meter geeft snel inzicht in uw situatie: is het gewicht gezond of hebt u een verhoogd risico op ziekten? Daarnaast is de middelomtrek ook een manier om te bepalen of u een gezond gewicht hebt.

BMI
BMI staat voor Body Mass Index. Het is te berekenen door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lengte in meters (kg/m2). Of gebruik de BMI-check 
Wat zegt de BMI?
• Een BMI van 20-25: u hebt een gezond gewicht voor uw lengte.
• Een BMI van 25-30: u hebt overgewicht. Probeer af te vallen, zeker wanneer u er last van hebt. Dat kan met hulp van een diëtist.
• Een BMI van 30 of hoger: u hebt ernstig overgewicht (obesitas). Zoek eventueel hulp van een diëtist.

buikomtrek

Middelomtrek
Naast het lichaamsgewicht is het voor de gezondheid van belang waar het vet zich bevindt op het lichaam. Vet in en rond de buik is nadelig voor uw gezondheid.
1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
2. Adem uit en lees uw middelomtrek af.

Wanneer je de buikomtrek hebt opgemeten kun je in deze tabel zien of je verhoogde gezondheidsrisico’s hebt.

Laag risicoVerhoogd risicoSterk verhoogd risico
Mannen< 94 cm94 tot 102 cm> 102 cm
Vrouwen< 80 cm80 tot 88 cm>  88 cm

In de praktijk geven de Body Mass Index (BMI) en de middelomtrek meestal dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, kan het beste het resultaat van de middelomtrek worden aangehouden, omdat deze het extra risico van te veel buikvet meeneemt.

energiebalans

Hoe ontstaat overgewicht?

Overgewicht en de gevolgen hiervan staan volop in de belangstelling. Toch is ondergewicht (een te laag gewicht) ook voor veel mensen een groot probleem. Ondergewicht kan lichamelijke klachten met zich meebrengen, zoals een slap en moe gevoel en verminderde weerstand waardoor u vatbaarder bent voor infecties. Bij ondergewicht of ongewenst gewichtsverlies (ondervoeding) komt het lichaam bepaalde vitaminen en mineralen en energie tekort.

Oorzaken

De oorzaak van onbedoeld afvallen en een te laag gewicht kan heel verschillend zijn. Het kan te maken hebben met hoger energieverbruik door een ziekte of meer inspanning. Of minder eetlust door smaakverandering, depressie of misselijkheid. Of een combinatie hiervan.

Om zwaarder te worden is het nodig dat u meer eet en drinkt dan dat uw lichaam nodig heeft. Het gaat hierbij niet alleen om extra energie geleverd door eiwitten, vetten en koolhydraten, maar ook om een goed samengestelde voeding. In de praktijk blijkt dit vaak best moeilijk.

Wanneer naar de diëtist

Het is goed om eens contact op te nemen met een diëtist wanneer u..

  • …onbedoeld 5% van uw gewicht heeft verloren in één maand of 10 % in zes maanden;
  • …niet aankomt in gewicht terwijl u daar wel uw best voor doet;
  • …na ziekte bent afgevallen en het niet lukt om weer op uw oude gewicht te komen;
  • …last hebt van uw ondergewicht en vaak moe en futloos bent;
  • …kauw-of slikproblemen heeft.

De diëtist bekijkt met u aan de hand van uw medische gegevens en persoonlijke situatie wat er nodig is om de voedingssituatie te verbeteren. Indien dit niet mogelijk is met alleen veranderingen in de normale voeding kan zij zorgen voor aanvraag en machtiging van medische bijvoeding.

Zelf testen
Thuiswonende ouderen en personen uit hun naaste omgeving kunnen op de website www.goedgevoedouderworden.nl zelf hun risico op ondervoeding testen. Daarnaast biedt de website toegankelijke informatie over zowel goede voeding als ondervoeding. De website is ontwikkeld voor en met ouderen.

Diëtist en Leefstijlcoach

Marieke Derks - Diëtist Vitasens
Marieke Derks, Diëtist

Mijn naam is Marieke Derks. In 2010 ben ik afgestudeerd als diëtist aan de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen).

In mijn werk als diëtist vind ik het belangrijk om mijn advies en begeleiding zo goed mogelijk af te stemmen op de (hulp)vraag van de cliënt. Deze is namelijk per persoon heel uiteenlopend. Ik help graag om ieders doelen te bereiken en mensen door middel van hun eigen kracht hun leefstijl te laten verbeteren. Coaching bij gedragsverandering mag daarbij niet ontbreken. Het geeft mij energie als ik zie dat mensen weer lekker in hun vel zitten en energieker door het leven gaan.

In mijn vrije tijd ben ik graag aan het wandelen of fietsen in de natuur. Ik vind het heerlijk om op de fiets naar mijn spreekuurlocaties Schuytgraaf en Velperweg te gaan. Ook koken is een hobby van mij. Ik probeer graag nieuwe gerechten uit en vind het leuk om lekkere hapjes te maken voor vrienden en familie.

Naast mijn werk als diëtist ben ik tevens met veel plezier werkzaam als thuishulp bij de thuiszorg. Hierdoor sta ik dicht bij de mensen en hoop ik met mijn kennis en ervaring steun en goede begeleiding te kunnen bieden.

Diëtist

Ali Dogdu-Diëtist Vitasens

Voeding speelt een belangrijk rol in ons leven, het is een levensbehoefte. We kunnen genieten van het eten en drinken, of juist niet. Dit maakt dat voeding meer is dan een levensbehoefte. Dagelijks krijgen wij te maken met keuzes die we moeten maken. We zijn ons niet altijd bewust van de invloeden die gemaakte keuzes op onze gezondheid hebben. Als diëtist kan ik u hierbij helpen door bewustzijn te creëren en op die manier uw gezondheid te bevorderen. In mijn optiek is balans erg belangrijk.

In 2015 ben ik afgestudeerd voor de opleiding Voeding en Diëtetiek. Sinds 2017 ben ik werkzaam bij Vitasens als diëtist. Als diëtist werk ik cultuursensitief. Zo beschik ik over kennis van de Nederlandse, Turkse en Marokkaanse voedingspatronen. Daarnaast spreek ik naast Nederlands ook vloeiend Turks.

Naast mijn ervaring en kennis in de verschillende voedingspatronen, heb ik mijzelf ook verdiept in voeding bij bariatrische chirurgie (maagverkleining). Hierdoor kan ik u helpen voorbereiden op een bariatrische ingreep.

Zelf houd ik van sporten (voetbal en krachttraining), mede hierdoor heb ik interesse in voeding bij sport. Dit laatste is geen specialisatie maar een persoonlijke interesse die ik graag onderzoek.

Ik ben een vriendelijk persoon met gevoel voor humor. Maar ik weet ook goed wanneer er geen ruimte is voor grappen. Balance is the key!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram