header slider

Succesvol veranderen stap 1

2014Begin met het stellen van haalbare doelen

Stel haalbare korte termijn doelen.Door met een doel te beginnen dat binnen jouw bereik ligt, geef je jezelf zelfvertrouwen en het gevoel dat je het kunt.

Wil je bijvoorbeeld graag 15 kilo afvallen? Deel dit dan op in stapjes van 5 kg, zo blijft je doel overzichtelijk en verklein je de kans dat je motivatie afneemt.

Realistische doelen zijn belangrijk. Op het moment dat je in je hoofd iets voorneemt is het heel normaal om het heel positief voor te stellen. In de praktijk heb je altijd te maken met tegenwind. Je kunt je voornemen om iedere dag een uur te gaan sporten. Maar wat doe je als je moet overwerken of er onverwacht iemand ziek wordt of….  Ga voor jezelf na welke valkuilen je kunt tegen komen en maak met jezelf als/dan afspraken.  Een voorbereid mens telt voor twee!

Bijvoorbeeld: Als ik te laat van mijn werk thuiskom en geen tijd heb om te koken dan haal ik een reserve maaltijd uit de diepvries

  • Schrijf duidelijk op welke doelen je per week wilt behalen

Door je korte termijn doelen zwart op wit te zetten, maak jij ze voor jezelf concreet en maak je het voor jezelf ook gemakkelijker om na te gaan of je deze doelen aan het eind van de week hebt weten te halen of dat je ze bij moet stellen. Wil je bijvoorbeeld graag meer gaan sporten? Schrijf dan per week op wanneer je wat gaat doen. Maak tijd vrij in je agenda. Wil je gezonder gaan eten? Dan kun je als doel hebben dat je deze week geen snacks meer neemt in de kantine en in plaats daarvan een stuk fruit neemt. Ga aan het eind van de week eens na welke doelen je hebt weten te behalen en stel een plan op voor de volgende week.

Onze Diëtistenpraktijk kan  helpen bij het stellen van doelen en maken van een plan. Dieetadvisering wordt vergoed vanuit de basisverzekering en er is geen verwijzing nodig om een afspraak te maken. Neemt u gerust vrijblijvend contact op om te bespreken  wat we voor u kunnen doen.

Facebook