header slider

Gezond de Ramadan door

Als de zon ondergaat, liggen de kilo’s op de loer

10 juli 2013: Vasten is niet automatisch goed voor de lijn. Integendeel: tijdens de ramadan komen veel moslims juist aan. Zodra de zon onder is, verschijnen de heerlijkheden in overvloed op tafel. Zie daar maar eens mee te matigen na een lange dag honger en dorst onderdrukken. Het Voorlichtingsbureau Halalvoeding van diëtist Mariam Aaras adviseert moslims die op een gezonde manier willen vasten. ‘Veel diëtisten begrijpen vaak praktisch niet hoe het werkt en hebben te weinig kennis van de multiculturele keuken. Die zeggen gerust tegen een cliënt: ik zie je na de ramadan wel weer.’
Aaras heeft het er druk mee. ‘Net kreeg ik nog een mail van een vrouw die wil weten hoe ze 10 kilo kwijt kan raken tijdens de ramadan’, vertelt de van origine Marokkaanse diëtist. ‘En een jongen die veel in de sportschool zit, vraagt zich af hoe hij zijn spiermassa kan behouden.’

Hoewel de religieuze achtergrond van vasten weinig van doen heeft met de ijdelheid van de weegschaal, krijgt Aaras tijdens de ramadan veel vragen over gewicht. ‘Sommige moslims grijpen het vasten aan om af te slanken, anderen willen juist voorkomen dat ze kilo’s verliezen. Ongeveer de helft van de mensen wordt ongewild dikker.’

De kilo’s liggen vooral op de loer bij de iftar, de maaltijd direct na zonsondergang. ‘Die bestaat naast soep traditioneel uit allerlei calorierijke lekkernijen. Denk aan bladerdeeghapjes en gefrituurde snacks zoals sfenj, Marokkaanse donuts. Lekker, maar niet voedzaam en slecht verteerbaar.’

Het overhoop gehaalde eetpatroon maakt de spijsvertering tijdens de ramadan traag, weet Aaras. ‘Te vet eten belast de lever, terwijl die tijdens het vasten juist bezig is met ontgiften. Het kost extra energie om de vetten te verteren en afvalstoffen te verwijderen.’

Het lichaam kan de eerste dagen van slag zijn. Hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid horen erbij, net als een droge mond. ‘Tandenpoetsen mag gewoon’, zegt Aaras. ‘Maar veel mensen gebruiken liever de miswak. Dat is een takje met natuurlijk fluoride waarbij je geen water of tandpasta nodig hebt. De profeet gebruikte het ook.’

Volgens de diëtist kan ramadan mensen die met hun gewicht worstelen helpen. ‘In hun eetpatroon ontbreekt het vaak aan structuur. Die hebben ze tijdens de ramadan wel, omdat er twee vaste eetmomenten zijn.’ Moslims die niet willen uitdijen, raadt Aaras vooral vezelrijk eten aan. ‘Vezels zorgen langer voor een vol gevoel na de maaltijd, zodat je minder snel honger krijgt.’

Verder drukt ze slaperige moslims op het hart de wekker te zetten voor het ontbijt.’Vasten maakt moe, dus het valt niet mee om midden in de nacht op te staan voor een ontbijt. Maar voor zonsopgang eten is belangrijk om de rest van de dag door te komen. Het beste kun je niet te zout ontbijten, want dat versterkt het dorstgevoel. Eet twee sneetjes bruin brood met een beetje honing of olijfolie. Havermout- of brintapap met fruit of dadels is ook lekker en gezond. Drink er genoeg thee of water bij en kies voor fruit zoals appel of watermeloen.’

Voor de avondmaaltijd heeft ze ook een tip. ‘Ik hoor geregeld dat mensen het vasten breken met koffie of een blikje energydrink. Dat is niet verstandig op een lege maag, want koolzuur belast de darmen. Begin liever met water en een dadel en een voedzame vitaminerijke soep. Klok je glas niet in een keer achterover en eet rustig. Met kleine hapjes en goed kauwen kan je lichaam wennen aan het eten.’ Het succes van vitaal vasten laat zich aflezen in het toilet. ‘Hoe donkerder de urine is, hoe slechter je bezig bent.’

AANRADERS
Marokkaanse muntthee met groene thee helpen vet te verteren. Dadels , artisjokken, aubergine, komkommer en rode bieten zijn goed voor lever en darmen en werken ontgiftend, net als de kruiden koriander, peterselie, kurkuma  en gember.
AFRADERS
Het karnemelkachtige Ayran is zout en niet goed voor de dorst. Gefrituurde snacks en zoetigheid zijn slecht verteerbaar. Ook liever niet: volle Turkse yoghurt, 70+kaas, energiedrankjes en frisdranken.

Bron: Volkskrant (Gidi Heesakkers10/07/13)

Ook het voedingscentrum geeft adviezen voor de Ramadan

Facebook