De onweerstaanbare kroket « Diëtistenpraktijk Vitasens
header slider

De onweerstaanbare kroket

imagesDaar sta je met je dienblad in het bedrijfsrestaurant. De prikkelende geur van de net gebakken kroket dringt je neusgaten binnen. Onweerstaanbaar. Je hand reikt om de snack te pakken. Gedachten over je voornemens om gezonder te gaan eten druk je weg. Als je er sowieso al aan denkt. Die kroketten verleiden ons met hun geur, smaak en knapperige uiterlijk. Daar kunnen geen argumenten over gezond gedrag tegenop.

Herkenbaar?
We vertonen vaak onbewust gedrag. Dat stelt gezondheidsprofessionals voor een lastig vraagstuk. Want hoe laten zij mensen in zo’n verleidelijke situatie kiezen voor de magere salade met tomaten?

 

Allerlei argumenten aandragen heeft bijvoorbeeld vaak weinig zin. Alleen als we voor een groot besluit staan (de aanschaf van een nieuw huis, een scheiding, een schoolkeuze) staan we hiervoor open en zijn we in hoge mate verstandelijk beïnvloedbaar.

 

Bij dingen die minder van belang zijn, sluiten we ons af. We moeten wel, anders worden we gek van alle informatie. We gaan mee met de groep en volgen onze routines.

 

Voorheen dachten we dat iemands gedrag verandert nadat we gesleuteld hadden aan diens kennis en houding. Die opvatting is inmiddels achterhaald. Andere sturingsmethoden werken vaak beter.

 

De kantine louter vullen met gezond eten, bijvoorbeeld. Het is gewoon heel erg moeilijk om mensen via hun verstand te bewegen om de snacks te laten staan, vooral omdat het voor een groot deel geautomatiseerd gedrag is. We vertonen bovendien vooral gedrag dat we om ons heen zien.

kroket

Wat het beste werkt om tot een gedragsverandering te komen: laat mensen zelf vertellen waarom een verandering nodig is en waar ze tegenaan lopen. Concrete voorbeelden komen sneller binnen dan abstracte informatie. Verhalen over het weerstaan van verleidelijke kroketten zijn dan ineens heel leerzaam.

Als sociale wezens zijn we wel enorm gevoelig voor de ervaringen van anderen.Dus: Laat mensen zelf vertellen waar ze tegenaan lopen en hoe zij daar mee omgaan.

Gebaseerd op: Een verhaal, werkt dat wel bij gedragsbeïnvloeding?

Facebook