header slider

10 Tips voor gezonde drankjes

drankjes

Wat zijn gezonde drankjes? Wat ons betreft is een gezond drankje er één zonder toegevoegde suikers. En indien mogelijk mét waardevolle voedingsstoffen. We hebben een aantal lekkere, gezonde ‘gewone’ én een paar wellicht wat minder voor de hand liggende drankjes op een rij gezet.

 

  1. Water! Met stip op één. Puurder vind je ‘t niet. Je kunt bronwater nemen, met of zonder bubbels. Maar Nederlands kraanwater is van prima kwaliteit! Je kunt je water een smaakje geven door bijvoorbeeld gember, verse munt, komkommer of citroen of limoen toe te voegen
  2. Ayran; dat is een Turks drankje van yoghurt, water en zout. Lekker verfrissend en weer eens wat anders! Let op; neem van zuivelproducten of zuivelvervangers niet meer dan twee glazen per dag!
  3. Tomatensap; vol vitamine A en kalium. En zeer weinig calorieen, een zeer gezonde keuze.
  4. Kruidenthee, alle soorten. Maar als je zwanger bent of een hoge bloeddruk hebt, laat zoethoutthee en sterrenmix dan staan.
  5. Een groene smoothie; de perfecte manier om groene bladgroente binnen te krijgen.
  6. Zelfgemaakte ijsthee
  7. Een glas versgeperst sap, heerlijk en vol vitamine C. Maar pas op; je krijgt wel in één keer de suikers van 3 vruchten binnen. Dus houd het bij één glaasje.
  8. Granenkoffie; bevat geen caffeine en is daarom een gezonde variant op gewone koffie.
  9. Havermelk, rijstmelk of amandelmelk; leveren calcium en géén verkeerde vetten, antibiotica of hormonen. Ze hebben allemaal hun eigen, specifieke smaakje. Soms is het even wennen maar geef het een kans. Misschien gaat er een wereld voor je open. Let op; neem van zuivelproducten of zuivelvervangers niet meer dan twee glazen per dag!
  10. Groentesap: zelf maken met de juicer. Je kunt er van alles in kwijt en het geeft je een lekkere boost vitaminen en mineralen.
Facebook